• راهنمای جامع و کامل چراغ های خیابانی

نصب چراغ های خیابانی یکی از مهم ترین ابزار های و آلت هایی که می تواند به روشنایی شهری کمک شایان و استانداردی داشته باشد ، است. نور پردازی محیط بیرونی می تواندتاثیر مستقیم بر ایمنی و کیفیت زندگی مردم داشته باشد .

پس آنچه که مهم است باید با دقت تمام چراغ های خیابانی مناسب را جهت نور پردازی و روشنایی محیط شهر انتخاب و نصب کرد.

ما در این مقاله به بررسی کامل چراغ خیابانی می پردازیم اما پیش از آن لازم است که بدانیم منظور از چراغ های خیابانی چیست؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

  • تعریف مختصری از چراغ های خیابانی

چراغ های خیابانی همان روشنایی هستند که به معابر داده می شود. به هر ابزاری که باعث روشنایی در خیابان ها، بزرگراه ها، کوچه ها، اتوبان هاو مواردی از این قبیل می شود چراغ خیابانی می گویند.

از آنجایی که چراغ های خیابانی دارای تنوع بسیار زیادی هستند انتخاب مناسب آنها برای اماکن مختلف می تواند کار را سخت و دشوار کند به همین دلیل شناخت مشخصات فنی و استاندارد چراغ ها بسیار مهم است. چراغ ها باید دارای قدرت پخش نور را به اندازه کافی داشته باشند . در قسمت بعدی ما درباره منحنی پخش نور چراغ ها توضیح می دهیم.

 

  • منظور از محنی پخش نور چیست؟

 ازموارد مهم چراغهای خیابانی، منحنی پخش نور است. انواع چراغ های روشنایی که در جاهای مختلف جاسازی می شوند به دلیل عدم تقارن در خیابان به نسبت محل نصب چراغ ها و تابیدن شار نوری بیشتر لامپ ها  به سطح زمین،عمدتا دارای پخش نور غیر متقارنی هستند.

درواقع وظیفه منحنی پخش نور این است که مشخص می کند که شدت نور در جاهای مختلف به چه میزان باشد. چرا که تمام منابع نوری نقطه ای نیستند و برای محاسبه میزان روشنایی در نقاط مختلف، اطلاع از نحوه توزیع نور بسیار مهم است و باید نسبت به محیط چراغ ها انتخاب شو. بر همین اساس محنی پخش نور به درخواست مشتری بر میگردد.

حال باید بدانیم که چراغ های خیابانی استاندارد باید دارای چه ویژگی هایی باشند که ما در ادامه به این موضوع می پردازیم.

 بیشتر بخوانیم : جنس مناسب حباب چراغ حیاطی+مشخصات آنها

  • ویژگی های چراغ های خیابانی

  • باید دارای نور سرد جامد اما سالم باشند.
  • نور آنها به هیچ عنوان نبایدآلودگی نوری تولید کند. ( مطلب کامل این مقاله در سایت مهانور قابل رویت می باشد.)
  • مصرف انرژی آنها نباید خیلی زیاد باشد.
  • عمر طولانی باید داشته باشند.
  • بازده کم اما نور بالا داشته باشند.
  • شاخص رنگ روشنایی مناسب داشته باشند.
  • پایه های این چراغ ها از حداقل ارتفاع 5 متر شروع می شود تا در نهایت به درخواست مشتری و شرایط پروژه .

 حالا نوبت به اجزای تشکیل دهنده یک چراغ خیابانی می رسد که ما در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

  • اجزای تشکیل دهنده چراغ خیابانی

  • بدنه
  • بخش لوازم الکتریکی
  • بخش لوازم اپتیکی
  • بخش لوازم اضافی و وابسته

در بخش بعدی بهتر است که با  چیدمان روشنایی محیط ها آشنا شویم.

 

  • نحوه چیدمان روشنایی محیط ها

اگر عرض یک جاده کمتر از 15 متر باشد پس ما باید  روشنایییک طرفه را برای روشنایی جاده اجرا کنیم . اگر جاده ای را داشته باشم که در دو طرف آن مغازه یا ویترین وجود داشته باشد شرایط تقسیم نور متفاوت است.در چنین شرایطی تقسم نور مرکزی را اجراء میکنیم.اگر خطوط بالا و پایین به شکل گسترده ای در بزرگراه ها اجراء شود توزیع نور مرکزی هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 برای بزرگراه هایی که عرض 12 تا 15 متر را دارند خط مرکزی اغلب برای توزیع نور استفاده می شود. مزیت روشنایی مرکزی در این است که نور در کل سطح بزرگراه به صورت یکنواخت پخش می شود. اما این موضوع یک عیب بزرگ دارد که آن عیب نوع نورپردازی آن است که باعث می شود  نگهداری لامپ ها و پروژکتورها در مرکز بزرگراه چندان ساده نباشد.

 هنگامی که عرض جاده بیش از 15 متر باشد و وسایل نقلیه و عابران پیاده در حال حرکت باشند لامپ ها به طور متناوب نور را در اطراف پخش می کنند.

در قسمت بعدی که با این قسمت در ارتباط است می خواهیم در باره ارتفاع پایه های چراغ ها صحبت کنیم.

 

  • ارتفاع مربوط به پایه های چراغ های خیابانی

ارتفاع انواع پایه های  چراغ های خیابانی با توجه به تراکم وسایل نقلیه در هنگام عبور از جاده و نوع وسایل نقلیه تولید می شود. اصولا در جاده هایی که اکثر وسایل نقلیه بزرگ و دارای عابر پیاده هستند. نصب انواع چراغ های خیابانی در ارتفاعات بالا راحتر و استاندارد تر است.چراغ های خیابانی کم ارتفاع را می توان در جاده ها و مسیرهایی نصب کرد که بندرت از وسایل نقلیه بزرگ استفاده می کنند.

همچنین از انواع چراغ های خیابانی خورشیدیهم برایایجاد روشنایی استاندارد در مناطق و جاده های مختلف استفاده می کننداما حتما به خاطر داشته باشید که ارتفاع آنها باید توسط درختان اطراف و موانعیکه در آنجا وجود دارد تعیین شود که سایه احتمالی صفحه خورشیدی را ایجاد می کند.باید اطمینانباشد که در فضایی قرار دارد که پانل خورشیدی قرار دارد.نور خورشید مستقیما و به میزان لازم ساطع می شود تا صفحات خورشیدی بتوانند انرژی نور خورشید را بهتر جذب و ذخیره کنند.

قطعا برای شما هم با توجه به آنچه که تا به الان خواندید سوالاتی پیش می آید ما در ادامه به دو سوال مهم که برای اکثر شما ایجاد می شود پاسخ می دهیم.

 

  • چرا نور چراغ ها بعد از مدتی نامشخص کم نور می شود؟ دلیل این موضوع این است که چراغ ها هم مانند بسیاری از ابزارآلات دارای تاریخ انقضاء هستند و احتمال اینکه در کارکرد آنها خلل ایجاد شود بسیار زیاد است بهتر است قبل از هرگونه خرید حتما از شرایط پروژه و نیاز محل مطلع شویم و در نهایت خرید خود را انجام دهیم.
  • در چه جاهایی حتما باید چراغ روشنایی و خیابانی نصب کرد؟چراغ‌های خیابانی حتما باید در مناطق روستایی و شهری به جهت رفع خطای دید نصب شوند این کار باعث می شود تا ایمنی منطقه هم کامل باشددر واقع مناطقی که نیاز اساسی به روشنایی دارند دروازه‌ها و ورودی‌های اصلی شهرها هستند چرا که تردد درآن مناطق  بسیار زیاد است.

اما در آخر بهتر است بدانیم تولید کنندگان چراغ های خیابانی چه کسانی هستند

 

  • تولید کننده های چراغ خیابانی

امروزه شرکت های بسیاری هستند که به عنوان تولید کننده چراغ های خیابانی در حال فعالیت هستند . بهتر است که قبل از هر گونه خرید و اقدام حتما با شرکت های مختلف در تماس باشیم تا بتوانیم انتخاب درستی از چراغ های خیابانی داشته باشیم.

شرکت مهانور تولید کننده انواع چراغ های روشنایی و پایه های چراغ های روشنایی با دو دهه فعالیت شما را در این راه کمک می رساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید